Rybářské lodě v Granville
Rok vzniku: cca 1860
Provedení: olej na plátně
Originál uložen: soukromá sbírka
Rozměr originálu: 23.5x32 cm
Obraz představující rybářské lodě, které ostře kontrastují se světle blankytnou vodní hladinou, zdaleka není jediným, na kterém
Corot ztvárňuje téma vody. Právě naopak, na téměř každé jeho krajince můžeme vodu nalézt. Umělec má velmi osobitý a důvěryhodný způsob malování lesklé hladiny a jeho schopnost vylíčit ji se zlepšuje, čím mladší jeho dílo je. Vezměme si jako příklad
Kostel v Marissel z roku 1866, kde můžeme pozorovat nádherný zrcadlový odraz okolní zeleně a oblačné oblohy, nebo
U řeky z roku 1870, kde je voda působí také velmi věrohodně. Ani zobrazování lodí není
Corotovi cizí, na obraze
Obchodníci z Rouenu z roku 1834 se mu daří velmi hezky vylíčit lodní plachty, zatímco vodu by jistě v pozdějších letech ztvárnil lépe. Převládající barvy tohoto obrazu jsou do modra a jeho formát je na šířku. Reprodukci tohoto obrazu tiskneme na přání - můžete si zvolit rozměr i provedení reprodukce.
Jean-Baptiste Camille Corot (1796 – 1875). Francouzský malíř, krajinář. Corot byl vedoucí uměleckou osobností barbizonské malířské školy ve Francii v polovině 19. století. Byl ústřední postavou krajinářského malířství. Pro jeho práce je typické současné propojení neoklasicismu a počínajícího plenérového
impresionismu. Právě jemu patřilo zvolání
Claude Moneta: „Je zde pouze jediný umělec - Corot. My nejsme nic ve srovnání s ním, nic.“ Neméně významný je Corotův příspěvek k figurálnímu malířství:
Degas dokonce upřednostňoval Corotovy postavy před krajinami a figurální motivy malované
Picassem v klasickém stylu jsou považované za
Picassovu poctu Corotovu stylu. Historici volně dělí jeho práci do jednotlivých období, ale hranice nejsou přesně dané, k čemuž také přispíval Corotův zvyk dokončit obraz někdy až léta poté, co ho začal malovat.
Corotův přístup ke krajinomalbě je daleko tradičnější než by se mohlo zdát. Porovnáme-li dokonce jeho malbu stromů v pozdějším období s některými kompozicemi
Clauda Lorraina, např. takovou jaká vystavena v Bridgewaterské galerii, pak podobnost techniky je nápadná. Kromě krajin, kterých Corot namaloval několik stovek (nejoblíbenější byly ty, které maloval v pozdějším období), Corot vytvořil řadu velmi ceněných figurálních obrazů. Většina, stroze kreslených, obrazů vznikla v ateliéru se záměrem ponechat si je ve svém soukromém vlastnictví, spíše než je prodat. Přesto má mnoho z nich skvělou komposici, avšak barvy jsou v každém případě pozoruhodné pro svoji sílu a čistotu.
Prameny: naše texty vycházejí z knih (Impresionismus (2005), Mistři světového malířství (2006) a wikipedie.org.